Wurzburg-Rothenburg

I Wurzburg hittade vi snabbt en fin parkering och gick på stadsvandring i en fantastisk miljö.

Allt är stängt på helgdagar och denna dag var inget undantag, det är annandag påsk och kyrkklockorna ringer hela tiden. Ett besök på ett café fick den sötsugna att bli belåten.

En kyrka dök upp och vi gick in på vinst och förlust, vilken vinst det var! Otroligt vacker kyrka med gammalt och nytt på väggarna i en smakfull blandning. Väl värt ett besök.

Nu skulle färden på Romantische Strasse ta sin början, förväntansfulla startade vi resan och överlyckliga hittade vi skylten som förkunnade att här är vägen!

Detta är inne i centrala Wurzburg och glada i hågen kör vi iväg, självförtroendet är så stort att vi nu tar beslutet att stänga av gps:en.

– Där var en skylt, ropade Louise efter en knapp kilometer och vi borde svängt vänster istället för rakt fram som jag körde. Vi fortsatte fram och vände vid första bästa ställe som inte kom förrän efter en knapp kilometer. Väl tillbaka vid platsen för brottet så var den bruna skylten som bortblåst. Efter ett par kilometer längs vägen såg vi fortfarande ingen skylt. Ett stopp senare och efter ny programmering i gps:en kommer vi tillbaka och hittar skylten som förkunnar att nu är vi på rätt väg igen. En timme senare blir Louise alltmer frustrerad eftersom de orter hon förväntat sig inte dyker upp. Ytterligare ett stopp senare konstaterar vi, eller rättare sagt Louise konstaterar att vi åkt åt fel håll. Med tanke på att klockan nu för länge sedan passerat lunchtid valde vi att åka närmaste vägen via autobahn till målet för kvällen, Rothenburg. Den förbokade campingen visade sig vara riktigt mysig och campingvärden rekommenderade en restaurang 100 meter uppför backen. Efter en snabb parkering rusade vi så uppför backen och möttes av en mysig restaurang som heter Gasthof schwarzes lamm.

Var sin schnitzel med spätzle var magisk ihop med en weissbier i mitt fall och ett glas rosé i Louise fall vilket gjorde att denna dag vände till att bli fulländad. Faktum är att det smakade bättre än något gjort på riktigt länge. En promenad i omgivningarna efter maten gjorde att vi nu känner oss nöjda med dagen och gör kväll i husbilen.